SREBRO 2024 ŻABU
TYTUŁ KAMPANII: Żabu
KATEGORIA: Gaming
NAGRODA: Srebro 2024
LIDER 1: 180heartbeats + Jung von Matt
KLIENT: Żabka
PODSUMOWANIE
Kupowanie ma być korzystne, a sklep daje korzyści wymierne – promocje, wygodę. A czy sklep może być nie tylko dostawcą okazji, ale i dostawcą rozrywki i przeżyć? Może, jeśli jest marką lubianą jak Żabka, a w dodatku ma swoją personifikację w grze, tak spersonalizowaną, że zachęca do interakcji. Jedna trzecia użytkowników Żappki w 2023 roku stworzyła swoje Żabu, co w efekcie przyniosło bardzo znaczący wzrost częstości zakupów o 32% i ARPU o 24%.
Aplikacja to dla Żabki kluczowy punkt styku – dużo ważniejszy, niż w przypadku innych detalistów, bo Żabka nie ma papierowych gazetek. Mamy dziesiątki aplikacji w telefonie, ale mieć – nie znaczy używać. Żappka konkuruje o czas i uwagę ze wszystkimi apkami w telefonie, także z rozrywką – z grami czy TikTokiem. Apki się nudzą, zapominamy o nich, nie zawsze chce nam się je zeskanować. Kluczem była aktywizacja grupy posiadaczy aplikacji do jej częstszego używania oraz odbijania podczas zakupów.
„Dbaj o swoje Żabu”. Stworzenie gry Żabu w aplikacji Żappka – integrującej wirtualną opiekę nad postacią i grę w aplikacji z systemem lojalnościowym i zakupami w fizycznych sklepach – aby zwiększyć zaangażowanie i wartość zakupów. Koncept, mechanika i interakcja zostały oparte o postać i dbanie o nią – wytworzenie przywiązania i nakłonienie do użycia aplikacji. Personalizacja – moje osobiste Żabu – to przywiązanie, a także możliwość sprzedawania gadżetów dla Żabu – w zamian za żappsy.
Unikatowa mechanika gry w aplikacji, w której zakupy wpływają na postać w grze i odwrotnie – rozwijanie postaci daje benefity w sklepach. To pierwsza taka mechanika wdrożona w sieci retail w Europie. Główny punkt styku to sama aplikacja i gra, interakcja z postacią. Gracz personalizował postać Żabu, opiekował się nią przechodząc przez kolejne poziomy. Interakcja i komunikacja z postacią była oparta o dużą dawkę zaczepnego humoru. Cała komunikacja gry prowadzona była przez kanały własne.
Jedna trzecia użytkowników Żappki w 2023 roku stworzyła swoje Żabu, co w efekcie przyniosło wśród graczy wzrost częstości zakupów o 32% i ARPU o 24%.
- Przede wszystkim, czytelność i jasność przedstawionych celów oraz strategii zasługują na najwyższe uznanie. Każdy element kampanii został precyzyjnie opisany, co pozwala na pełne zrozumienie zamierzeń i planowanych działań. Innowacyjność projektu jest również godna pochwały. Wprowadzenie gry „Żabu” jako narzędzia marketingowego to świetny przykład kreatywnego podejścia do angażowania klientów i budowania lojalności wobec marki. Dodatkowo, precyzja i ilość przedstawionych danych, w tym benchmarków rynkowych, są imponujące. Takie podejście pozwala na dokładną analizę efektywności kampanii i porównanie jej wyników z konkurencją, co jest kluczowe dla dalszego doskonalenia strategii marketingowej.
- Realizm. Postawienie spraw takimi jakie są. Jasno opisana grupa i konkurencja. Grupa docelowa z ujęciem segmentacji konkurencji. Jasne cele i bardzo dobrze przedstawione. Wyniki wiarygodne i dobrze przedstawione.
- Zgłoszenie wyróżnia logiczna spójność pomiędzy poszczególnymi obszarami. Bardzo istotne jest tutaj, świetne opisanie kontekstu, które buduje podłoże do stworzenia konkretnych rozwiązań. Sensowna strategia i skuteczna realizacja, poparta jasno opisanymi wynikami ułatwia ocenę case’u. Sama realizacja opisana holistycznie, a kreatywne rozwiązanie (gamifikacja) dobrze odpowiada na sytuację rynkową i charakterystykę grupy docelowej. Dodatkowy plus za mechanizm wydawania żappsów na zakupy dla Żabu, który pozwala na wirtualną konsumpcję ich wartości.