Centrum Praw Kobiet – Stop kobietobójstwu!
TYTUŁ KAMPANII: Stop kobietobójstwu!
KATEGORIA: Non-Profit & Public Service
NAGRODA: Złoto 2021
PRODUKT: Centrum Praw Kobiet
LIDER 1: Dziadek do orzechów
LIDER 2: OTO Film
KLIENT: Fundacja Centrum Praw Kobiet
ZGŁASZAJĄCY O KAMPANII
A mąż to tak sam z siebie bije?” – to zdanie wypowiedziane w naszym video najlepiej ilustruje strategię, która zakładała prowokacyjne przedstawienie ofiary w roli winnej przemocy domowej. Pokazaliśmy, pod jaką presją społeczną, presją otoczenia, organów państwa czy kościoła są ofiary. Świadomie zdecydowaliśmy się na ponad 3-min. video opublikowane w SM jako główny element kampanii. Przedstawiliśmy w nim symboliczny spacer kobiety uciekającej z przemocowego domu. Kampania „Stop kobietobójstwu” okazała się najlepszą kampania w historii CPK.
WYZWANIE
Przebicie się z tematem kobietobójstwa przez mediowy clutter w momencie, w którym nr 1 była aborcja, a kobiety były aktywnie zaangażowane w demonstracje. I to przy bardzo znikomym budżecie mediowym = ok. 4 tys. zł. Dotarcie z tematem kobietobójstwa także do osób, które na co dzień nie spotykają się z tym problemem bezpośrednio (segment „Aktywne feministki’’). W porównaniu do tematu aborcji temat kobietobójstwa wydaje się być zarezerwowany dla węższego grona kobiet doświadczającego przemoc
STRATEGIA
„A mąż to tak sam z siebie bije?” – to zdanie wypowiedziane w naszym video najlepiej ilustruje strategię, która zakładała prowokacyjne przedstawienie ofiary w roli winnego całej sytuacji. Pokazanie, pod jaką presją społeczną, otoczenia, organów państwa czy kościoła są ofiary. Naświetlić patologię systemu oraz obojętność otoczenia. Przy tym pokazać CPK jako organizację wyręczającą organy państwa w pomocy ofiarom.
REALIZACJA
Świadomie zdecydowaliśmy się na ponad 3-min. video opublikowane w SM jako główny element kampanii. Przedstawiliśmy w nim symboliczną ucieczkę kobiety z przemocowego domu. Spot wyreżyserowała związana z teatrem Monika Strzępka. Zagrali w nim między innymi: Andrzej Chyra, Wiktoria Gorodeckaja, Michał Majnicz, Marcin Czarnik, Maria Maj, Krzysztof Dracz, Paweł Tomaszewski. Kampanię wsparliśmy podcastami i prerollem. Te działania dały nam setki wzmianek i publikacji w SM i mediach.
WYNIKI
Kampania „Stop kobietobójstwu” to najlepsza kampania w historii CPK. Poniższe wyniki porównujemy do analogicznej kampanii CPK z 2019 r. 1. Łączna wartość wpłat na rzecz CPK = 906 400,29 zł = 10,62x więcej ROI = 5097% 2. Liczba wpłat na rzecz CPK: 1574 = 2,37x więcej 3. Średnia wartość wpłat: 575,86 zł = 4,47x więcej 4. Zbiórka podpisów pod petycją = prawie 14 tys. podpisów. Osiągnięcie wymaganego limitu 10 tys. zajęło nam zaledwie kilka dni. 5. Earned media o wartości 803.
ZDANIEM JURY
- Bardzo dobrze przygotowane zgłoszenie. Dobrze zdefiniowane zarówno wyzwanie jak i jasno określony cel. Mocna, zapamiętywalna kreacja. Świetny dobór mediów. Dobre pokazanie benchmarków z przeszłości – ułatwia to ocenę case’u.
- Pełny i spójny wniosek z dobrze zdefiniowanymi celami, określonymi w odniesieniu do wcześniejszej akcji. Oprócz założonych celów, udało się osiągnąć dodatkowo korzyści np. wprowadzenie do języka słowa: kobietobójstwo. Co biorąc pod uwagę bardzo ograniczony budżet jest dużym sukcesem. Na docenienie zasługuje również bardzo przemyślany insight, świetnie oddany w filmie. Zgłoszenie dobrze wprowadza jurora w kontekst i założenia strategiczne kampanii.
- Precyzyjnie i wąsko zdefiniowana grupa docelowa, doskonałe wyniki. Zarówno strategia jak i realizacja na najwyższym poziomie.
- Poruszający insight – pozwalający na zbudowanie komunikacji docierającej zarówno do ofiar przemocy domowej, jak i „general public”. Na uznanie zasługują dobre wyniki kampanii, która mogła być „przykryta” tematem protestów kobiet przeciwko zaostrzeniu prawa aborcyjnego. Bardzo dobre wykonanie strategii komunikacji – w prowokacyjny sposób udramatyzowanie insightu, który porusza wszystkie zdefiniowane grupy docelowe.
PEŁNE ZGŁOSZENIE – CENTRUM PRAW KOBIET – STOP KOBIETOBÓJSTWU! – PDF