• EFFIE POLAND
    • O konkursie
    • Logotypy Effie
    • Galeria zdjęć
    • Społeczna odpowiedzialność
  • EDYCJA 2025
    • Kategorie konkursowe
    • Jak zgłaszać do Effie
    • Komitet 2025
  • NAGRODZENI
    • Case Library
    • Nagrodzeni 2024
    • Rankingi 2024
    • Rankingi 25-lecie
    • Archiwum
  • INSIGHTS
    • Case Studies
    • #slajdynamiareeffie
    • #kreatywnoscsprzedaje
    • #thebestofeffie
    • #opiniejuroraeffie
    • Ipsos dla Effie
    • Adform Carbon Index
  • NEWS
  • PARTNERZY
  • KONTAKT
JAK ZGŁASZAĆ DO EFFIE
  • EFFIE POLAND
    • O konkursie
    • Logotypy Effie
    • Galeria zdjęć
    • Społeczna odpowiedzialność
  • EDYCJA 2025
    • Kategorie konkursowe
    • Jak zgłaszać do Effie
    • Komitet 2025
  • NAGRODZENI
    • Case Library
    • Nagrodzeni 2024
    • Rankingi 2024
    • Rankingi 25-lecie
    • Archiwum
  • INSIGHTS
    • Case Studies
    • #slajdynamiareeffie
    • #kreatywnoscsprzedaje
    • #thebestofeffie
    • #opiniejuroraeffie
    • Ipsos dla Effie
    • Adform Carbon Index
  • NEWS
  • PARTNERZY
  • KONTAKT

ZŁOTO 2022 Yes – Jestem Kobietą

TYTUŁ KAMPANII: Jestem kobietą
KATEGORIA: PR & Employer Branding
NAGRODA: Złoto 2022
PRODUKT: YES
LIDER: 180heartbeats + JUNG v. MATT
WSPÓŁZGŁASZAJĄCY: Stratosfera, Massive Music, Mediahub
KLIENT: YES Biżuteria

PEŁNE ZGŁOSZENIE – JESTEM KOBIETĄ – PDF

PODSUMOWANIE

Polska zajmuje 23. miejsce w Europie pod względem równości płci. Do tej niechlubnej pozycji przyczynia się m.in. stereotypowy obraz kobiety w reklamie. YES – jako ambitny challenger – podważa ten wizerunek i na tym buduje wyróżnialność. Odpowiada NIE na wszystkie ograniczenia swobody do wyrażania siebie. YES wspiera otwartość i inkluzywność. Wykorzystuje emocjonalny manifest portretujący wyjątkowe i autentyczne bohaterki, kontrastując ze sztucznym, celebryckim światem konkurencji. Kampania wzbudziła emocje, wywołała dyskusje, zwiększyła sprzedaż. Wygenerowała najlepsze wyniki w historii marki YES.

Polska zajmuje 23. miejsce w UE pod względem równości płci. Do tej niechlubnej pozycji przyczynia się m.in. stereotypowy obraz kobiety zabiegającej jedynie o atrakcyjny wygląd. Ten wizerunek – kreowany w mediach i reklamie – odbiega od oczekiwań młodych Polek. YES – jako ambitny challenger – postanowił podważyć status quo w swojej kategorii, aby wyraźnie odróżnić się od konkurencji i zbudować wyrazisty wizerunek.

Jako challenger, YES z pełną świadomością podważył tradycyjny wizerunek kobiety w reklamie biżuterii. Za pomocą odważnego video-manifestu chcieliśmy zwrócić na siebie uwagę mediów i kobiet, wykorzystać ich zainteresowanie i odróżnić się od konkurencji. Siłę przekazu wzmacniał dobór autentycznych bohaterek i budzące emocje sceny spotu, które prowokowały do dyskusji. Polaryzacja opinii na temat kobiecości gwarantowała zaangażowanie również konserwatywnej części mediów i odbiorców.

W manifeście wykorzystaliśmy temat, który budzi silne emocje i nikogo nie pozostawia obojętnym: granice wolności kobiet. Już w pierwszych dniach TVP odmówiło emisji spotu „z troski o odczucia widzów”. Świadomie nie poddaliśmy się cenzurze i wycofaliśmy spot. To uruchomiło lawinę komentarzy i publikacji w mediach. Kampania stała się pretekstem do szerokiej dyskusji o kobiecości. W każdym z wątków YES prezentowało się w pozytywnym świetle, jako marka walcząca o prawa kobiet.

 

Wzbudzono emocje, wywołano dyskusję, zwiększono sprzedaż. AVE: 20,5 mln PLN, 1890 publikacji PR. Media pozyskane: 8,7k wzmianek o marce, w tym 3,5k w ciągu pierwszych 48h (+293% vs. PP). Sprzedaż: +10% vs. rekordowy 2019 (rynek -15,5%) oraz +19% vs 2020 (rynek +12,6%). Sprzedaż hero produktu: +38% vs. 2019 i +50% vs. 2020. Świadomość: +8 p.p. (najwyższy wzrost vs. konkurencja, 3-cie miejsce w kat., zmniejszenie dystansu do lidera).

  • Wyróżniająca się na tle działań konkurencji kampania, doskonale zrealizowana rola challengera w kategorii. Widoczna konsekwencja i spójność poszczególnych etapów działań PR.
  • Świetne wykorzystanie przewidywalnej reakcji stacji TVP i zbudowanie wokół tego buzzu.
  • Na uznanie zasługuje zasięg i pozyskanie komentatorów wśród KOL i znanych influencerek, niezwiązanych z marką.
  • Wyniki, które pokazują zasięg działań PR, bardzo dobre.
  • Kampania nazwana przez niektórych jurorów „marzeniem marketera / agencji”.
  • W aspekcie PR, kampania wykorzystała polaryzację polityczną i społeczną, dzięki czemu wywołała pogłębioną dyskusję wśród liderów opinii oraz uzyskała dodatkowe darmowe zasięgi, szczególnie w kluczowych dla marki grupach docelowych. Ale co najważniejsze, sama kampania osiągnęła cele wizerunkowe i sprzedażowe.
  • Zgłoszenie opisane w klarowny i przejrzysty sposób, poszczególne sekcje nie budzą wątpliwości i pozwalają jasno je ocenić. Na docenienie zasługuje dogłębne zdefiniowanie wyzwania i zmierzenie się z opisanym w nim stereotypowym, nieinkluzywnym wizerunkiem biżuterii w Polsce. Konkretnie i jasno opisane cele oraz ich realizacja.
  • Dobrze zdefiniowana grupa docelowa i bardzo dobrze opisany insight. To ostatnie szczególnie dobre – trafne zdefiniowanie insightu nie zdarza się często.
  • Treść zgłoszenia angażująca i konkretna. Kampania miała charakter wielowymiarowy (z jednej strony budująca napięcia i wzbudzanie emocji, z drugiej wykorzystująca różnorodne kanały dotarcia i tzw. „touch pointy” z klientem).

KREACJA

Twoja przeglądarka nie obsługuje video
https://sar.org.pl/

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR
Ul. Czerska 8/10
00-732 Warszawa

Design&Code: dys.studio