UNMUTE – głośniej niż decybele
TYTUŁ KAMPANII: UNMUTE – głośniej niż decybele
KATEGORIA: Non-Profit & Public Service
NAGRODA: Srebro 2022
PRODUKT: Polski Związek Głuchych
LIDER: Change Serviceplan
WSPÓŁZGŁASZAJĄCY: Media Republic, Labcon
KLIENT: Polski Związek Głuchych
ZGŁASZAJĄCY O KAMPANII
UNMUTE to absolutnie wyjątkowe przedsięwzięcie i pokaz skuteczności komunikacji marketingowej w dyskursie społecznym. Cały projekt to zrealizowany z polotem brawurowy pomysł na zwrócenie uwagi szerokiej opinii publicznej na problem społecznego wykluczenia środowiska Głuchych, a szczególnie braku ich pełnoprawnego dostępu do kultury. Stworzony w ramach projektu zespół Głuchych po raz pierwszy w historii wziął udział w lokalnych eliminacjach do Eurowizji, cała kampania bez budżetu mediowego osiągnęła blisko 7 mln zł ekwiwalentu reklamowego, a nasz przekaz dotarł do milionów Polaków! Temat równego dostępu Głuchych do popkultury przestał być tematem tabu.
WYZWANIE
W Polsce żyje ok. 900 tys. Głuchych, którzy rozmawiają jęz. migowym, a mówiony polski jest dla nich jęz. obcym. Słyszący często postrzegają „migających” jak dziwaków z nadekspresją ruchową. Problemem, z którym Głusi mierzą się na co dzień jest społeczne wykluczenie, a jego bolesnym przejawem jest wykluczenie z popkultury. Widać to najlepiej w obszarze muzyki, która jest dla Głuchych ogromnie ważna, bo też kochają piosenki. Kluczowe stało się dla nas zbudowanie powszechnej świadomości problemu.
STRATEGIA
Postanowiliśmy nagłośnić problem radykalnie. Potrzebowaliśmy głośnego „headlinera” więc stworzyliśmy pierwszą na świecie grupę muzyczną złożoną wyłącznie… z Głuchych! Wyznaczyliśmy sobie i im szalony cel – nagrać i wypromować utwór, który weźmie udział w krajowych eliminacjach do Eurowizji! To pozwoliłoby zainteresować media i zaangażować środowisko twórców w pomoc przy promocji przedsięwzięcia. Symboliczny budżet przeznaczyliśmy na stworzenie piosenki i nagranie profesjonalnego teledysku.
REALIZACJA
8 miesięcy przygotowań. Casting w środowisku Głuchych, marketingowy koncept (nazwa, teledysk, promo), utwór, który „wszedł” zarówno Głuchym jak i słyszącym, poruszający tekst w jęz. migowym, choreografia występów i nieustanne pukanie do mediów – oto recepta na społeczną terapię szokową. Zrobiliśmy niewiarygodny „buzz”, zespół udzielił niezliczonych wywiadów, wystąpił na żywo w „Pytaniu na śniadanie” i wreszcie – głosami telewidzów UNMUTE zdobył 3 miejsce w polskich eliminacjach do Eurowizji!
WYNIKI
O zespole UNMUTE zrobiło się głośno. Teledysk do piosenki „Głośniej niż decybele” odtworzono na YT ponad 400 tys. razy. Zespół udzielił kilkudziesięciu wywiadów, napisano o nich mnóstwo artykułów, wystąpił na żywo w programie „Pytanie na śniadanie”. Jako pierwszy w historii konkursu, zespół Głuchych zakwalifikował się do finału polskich eliminacji do Eurowizji i zajął 3 miejsce. Występ na żywo obejrzało w TV ponad 3 mln widzów, a zasięg kampanii brutto osiągnął ponad 19 mln. kontaktów.
ZDANIEM JURY
- Bardzo kreatywny pomysł oraz dobrze zaplanowana strategia. Dobra korelacja między celami, a wynikami.
- Trafny, oryginalny, świeży insight. Świetnie przemyślana strategia na kreację oraz jej realizacja.
- Bardzo pomysłowe, sprytne i skuteczne podejście do pozyskania mediów – zbudowanie zasięgu przy ograniczonym budżecie, które pozwoliło na szerokie dotarcie i masowy zasięg kampanii.
- W obszarach Wyzwanie, Insight, Strategia, Realizacja, Wyniki, zawarte dane są spójne, a wszystkie informacje wystarczają do oceny zgłoszenia.
- Wynik celu głównego wskazuje na sukces komunikacyjny budowania powszechnej świadomości.
- Niszowy i odważny temat kampanii. Idea stworzenia pierwszego na świecie zespołu jest nietuzinkowa, co jednogłośnie zostało docenione przez Jury.