ZŁOTO 2024 Muzeum POLIN
TYTUŁ KAMPANII: Z dwóch stron muru
KATEGORIA: PR & Employer Branding
NAGRODA: Złoto 2024
LIDER 1: Saatchi & Saatchi
WSPÓŁZGŁASZAJĄCY: MSL, Leo Burnett, Prodigious, Zenith
KLIENT: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
PODSUMOWANIE
W 2023 roku w Muzeum POLIN otwarto wystawę „Wokół nas morze ognia”. By ją promować musieliśmy zmienić narrację wokół powstania w getcie z „czynu garstki żydowskich bojowników” na „wydarzenie, które dosięgło tysiące ludności cywilnej”, aby umożliwić silniejszą identyfikację z wydarzeniem i przełamać stereotypy, które wokół tej tragedii narosły. Wykorzystując przede wszystkim kanały PR oraz partnerstwa mediowe wsparte działaniami płatnymi o ograniczonym budżecie udało nam się sprawić, że na wystawę przyszła rekordowa w historii Muzeum liczba zwiedzających, a w akcji społecznej wokół wystawy „Żonkile” wzięła udział rekordowa liczba wolontariuszy.
Wyzwaniem było zachęcenie do odwiedzenia wystawy poświęconej powstaniu w getcie warszawskim mimo potężnych barier: po co odwiedzić ekspozycję na temat, który nie jest dla potencjalnych zwiedzających osobiście ważny („to tematyka żydowska”), o którym wiedza jest niby wysoka, ale tak naprawdę niewielka („nie pozostały ślady”) i wyrywkowa („czyn zbrojny garstki żydowskich bojowników”), a więc jest to wydarzenie tragiczne, ale bez związku z życiem współczesnych Polaków?
Polacy traktują powstanie w getcie jako wydarzenie ważne dla Żydów, potrzebą było pokazanie, że cywilne doświadczenie tragedii może być uniwersalne, że nie ma na niego wpływu ani czas… ani przestrzeń. Chciano uczynić powstanie w getcie warszawskim wydarzeniem prawdziwie „warszawskim” – a więc bliskim Polakom. Ale by to zrobić, trzeba było nie tylko po raz kolejny poinformować o rocznicy powstania, ale także pokazać jego cywilny kontekst i dać go doświadczyć Z DWÓCH STRON MURU.
Działania podzielono na 4 etapy, w każdym stawiając głównie na PR. W pierwszym informowano o odkryciu zdjęć z getta i nadchodzącej wystawie. W czwartym promowano otwarcie wystawy, wykorzystując kanały digital, kampanie w Mecie i Google, OOH, kampanię w Multikinie i współpracę z influencerami. W działaniach PR i kampaniach digitalowych wykorzystano dwustronny mur z lustrem weneckiem i odtworzenie głosu uczestniczki powstania z użyciem AI. Finisaż wsparła kampania radiowa oraz dedykowane posty w SoMe.
Wystawę „Wokół nas morze ognia” odwiedziło 134 571 zwiedzających, co jest wynikiem najwyższym w historii Muzeum. Także z towarzyszącą wystawie akcją społecznej „Żonkile” miało kontakt bezpośredni rekordowe 1 914 958 osób (+125% vs. 2022), liczba wolontariuszy biorących udział w akcji też była najwyższa w historii Polinu (3 093), a respons medialny towarzyszących wystawie działań PR był znacznie wyższy, niż w przypadku innych wystaw czasowych w Polinie.
- Precyzyjnie zbadana grupa odbiorców, ciekawy insight, świetna egzekucja kreatywna, sumiennie i jasno opisana strategia działań, rozplanowanie na 4 etapy.
- Świetna, przemyślana, innowacyjna i efektywna kampania, poruszająca ważny temat przy użycie nowych technologii. Bardzo dobrze napisany wniosek, imponujące wyniki odwiedzin i zasięgów PR.
- Bardzo mocne zgłoszenie, skrupulatnie i jasno przygotowane, dobrze się je czyta. Mocny emocjonalny insight, zrozumiała grupa docelowa. Dobrze rozplanowane wszystkie etapy kampanii , opisane działania nie są przypadkowe. Świetne, dobrze udokumentowane wyniki w postaci: liczby odwiedzających, liczby publikacji na temat wystawy oraz kontaktów / publikacji na temat akcji wspierających. Dodatkowy plus PR-owy za zaistnienie w mediach zagranicznych.